31 Aug

Klant aan het woord: CF kunststofprofielen

CF Kunststofprofielen

Contactpersoon: Arjan Bosch Commercieel Directeur
 
Uitdaging: Op een concurrerende Duitse markt een duurzame en gezonde positie verwerven met uitzicht op groei in omzet en afzet met onze kunststof profielen.
 
Waarom hebben jullie contact gezocht met Klaar Voor DE Start?
 
Arjan Bosch: “We zijn als maakbedrijf ons al langer bewust van het feit dat zonder een gedegen marketing en sales aanpak het erg lastig is om voeten aan de grond te krijgen op de Duitse markt. Er is voor ons genoeg te winnen echter zijn er meer kapers op de kust en daarom zul je je als maakbedrijf moeten onderscheiden.”
 
“Wanneer Duitse klanten ons bezoeken dan kijken ze hun ogen uit wat we hier in Gramsbergen allemaal doen, dat verwachten ze gewoon niet. Heel mooi is dat, echter dat zegt ook wel iets over hoe onze klanten ons van een afstand beoordeelden. Daarom wilde we graag aan de voorkant (online) al klanten weten te overtuigen van onze faciliteiten, kennis en kwaliteit.”
“We zochten dus naar een partij die ons van A tot Z kon bijstaan en samen met ons mee kon denken. Ten eerste wilden we beter gevonden worden en ten tweede wilden we onze Duitse bezoekers online overtuigen”. “Verder vinden wij het belangrijk dat het werk gedaan zou worden door native Duitse specialisten. In het verleden hebben we geen goed ervaring gehad met Nederlandse bureaus die de Duitse markt er wel even bij pakte.”
 
“Daarnaast hadden we gewoon behoefte aan een strategische sparringpartner ook als het gaat om het maken van strategische keuzes op marketing en sales vlak aangaande de Duitse markt. Want waar begin je precies en hoe zit het met de wet en regelgeving? Allemaal belangrijke zaken die veel aandacht en expertise verdienen.”
 
Hoe heeft Klaar Voor DE Start het samen met jullie aangepakt?
 
Arjan Bosch: “In samenwerking met Klaar Voor DE Start hebben we er voor gekozen om eerst de basis goed neer te zetten en focus aan te brengen. We hebben dus goed gekeken naar onze concurrenten en naar de markt in zijn geheel. Daarbij hebben we samen met Klaar Voor DE Start een analyse gemaakt betreft de mogelijkheden in de markt voor een bedrijf als de onze. Conclusie is dat we veel potentie zien bij de start-ups en innovatieve bedrijven met een eigen R&D afdeling. Daar ligt ook onze kracht , we willen meegroeien met onze klanten en zijn flexibel, juist daar liggen ook de kansen in Duitsland. Klaar Voor DE Start heeft dit haarfijn voor ons in beeld gebracht en tastbaar gemaakt. Daarnaast hebben we al vrij snel een succesvolle SEO/SEA strategie weten neer te zetten. Klaar Voor DE Start heeft dit als team opgepakt, zowel met het door ontwikkelen van de huidige website en optimalisatie van onze marketing.”
 
“Momenteel werken we samen met Klaar Voor DE Start aan een geheel vernieuwde website die in onze branche werkelijk uniek is. Met deze nieuwe investering hopen we weer enige tijd een voorsprong op onze concurrenten te hebben.”
 
Wat heeft deze aanpak en samenwerking met Klaar Voor DE Start jullie opgeleverd?
 
Arjan Bosch: “De samenwerking heeft ons naast een sterk fundament ook direct zeer goede resultaten opgeleverd. Met een groot aantal zoekwoorden bezetten we momenteel de nummer 1 positie in Duitsland. We worden bijvoorbeeld goed gevonden op “kunststoffprofile”. Op zoekwoorden als deze scoren we beter dan bijvoorbeeld Amzon, obi en bauhaus. Stuk voor stuk gerenommeerde partijen. Logischerwijs komen daaruit veel aanvragen en groeien we gestaag op de Duitse markt. Momenteel behalen we zelfs 60% van onze omzet op de Duitse markt.”
 
“Daarnaast hebben we onze budgetten voor de Ads campagnes veel beter weten te benutten en zelfs kunnen verlagen door het optimaliseren van de campagnes. Met Klaar Voor DE Start hebben we ook echte denkers in huis gehaald die meedenken en strategische onderbouwing bieden waar wij ons businessmodel aangaande de Duitse markt op kunnen afstemmen. Het is erg prettig om veel zaken betreft de Duitse markt uit handen te kunnen geven want naast denkers zijn het ook nog eens doeners.”
 
Zouden jullie Klaar Voor DE Start aanraden aan andere ondernemers?
 
Arjan Bosch: “Zie je als (maakbedrijf) kansen op de  Duitse markt? Weet je niet precies waar te beginnen? Dan zou ik zeker in gesprek gaan met Klaar Voor DE Start. Ze kunnen voor jou als ondernemer heel duidelijke focus aanbrengen en op basis daarvan ga je gewoon heel gerichter te werk.”
 
“Wij hebben best wel even gezocht naar de juiste partij die ons zowel strategisch als uitvoerend verder kon helpen, met Klaar Voor DE Start hebben we die partij zeker gevonden.”